October 10, 2011

Tutorial Hiasan Bakul Yang Simple

Assalamualaikum dan selamat pagi

Memandangkan ramai sangat yang search kat blog aku ni pasal kawen, so arini aku nak share pasal tutorial yang serba ringkas untuk membuat hiasan kat bakul.. Bakul yang dihias ni boleh digunakan sebagai bekas untuk letak hantaran atau jugak untuk letak bunga telur atau cenderahati yang nak diberi kepada tetamu....eh...eh...cenderahati untuk tetamu bukan bagi dengan bakul-bakul sekali ok..hahaha...just senang untuk tuan umah pegang cenderahati banyak-banyak..


Jom kira bajet :
Bunga RM2.50x2 tangkai = RM5
Bakul RM11.90
Riben RM8.90
Riben Ready made RM2x2=RM4
Gam UHU RM7.80
JUMLAH = RM37.60

Mungkin agak besar jumlah di situ untuk 1 bakul kan? Tu sebab aku beli dalam kuantiti yang sikit..kalau beli banyak mesti dapat murah. Lagi 1 faktor tempat..huhu...aku beli gak sebab rasa nak sangat beli..huhu

 Potong batang bunga tu satu-satu..kemudian balut camni..kalau tak nak balut pun takpe..boleh selit-selit kat bakul 

 1. Lilit Riben keliling bakul ( caranya atas kreativiti sendiri)
2. Lilit Riben kat tangkai
3. Lekat kan riben kat tengah-tengah kiri kanan bakul

 Letakkan bunga di tangkat bakul sebelah kiri dan kanan

Adjustkan kedudukan bunga mengikut kreativiti supaya kelihatan menarik

Tadaaa....dah siap pun 
(barangan adalah gambar hiasan semata-mata)

Bakul gubahan ini bukan hantaran aku ok..hikhikhik.....saje untuk tutorial..Bakul ni aku nak letak bunga telur/gula2 je..saje je gedix lebih..hahaha


0 berani bersuara: