October 14, 2011

Bagaimana Bila Dia Tidak Setia?

Assalamualaikum dan selamat malam

Apa khabar semua? Malam ni just nak share serba sedikit tips yang aku harap mungkin dapat meringankan beban masalah korang berkaitan dengan pasangan yang mungkin berlaku CURANG

Curang....Erm....satu benda yang paling sukar untuk diterima kan? Paling sukar untuk dimaafkan dan dilupakan..betul tak? Dan yang paling menyakitkan..Proses penyembuhan akan mengambil masa yang agak lama..

Lalu bagaimana caranya kita menjalinkan hubungan selepas kejadian itu?

Berhenti Menghubunginya
Bagi pasangan yag dikhianati, akan merasa tidak tenteram bila pasangannya berhubungan lagi dengan yang bersangkutan. Segala hubungan baik melalui telefon atau dunia maya sebaiknya dihentikan. Bukan soal memutuskan silaturrahim, tetapi menyelamatkan masalah yang lebih besar.

Jika kebetulan bertemu dengan bekas kekasih gelapnya,  dia harus berkomitmen untuk bersikap wajar dan menceritakannya kepada pasangan secara terperinci sebelum ditanyakan. Termasuk ketika kekasih gelapnya masih menghubungi.

Jawab semua pertanyaan pasangan
Hubungan akan semakin erat apabila pasangan yang curang menjawab semua pertanyaan yang dikhianati. Satu kajian terhadap 1,083 pasangan suami isteri yang terlibat dalam kecurangan mengaku lebih damai ketika mendengar jawapan jujur daripada pasangan masing-masing ( Damai ke? bergantung kepada individu )

Peggy Vaughan, Pengarang ' The Monogamy Myth: A Personal Handbook for Recovering from Affairs' mengatakan memang awalnya sangat menyakitkan apabila mendengar pengakuan pasangan. Tetapi pada titik tertentu membicarakan hal tersebut adalah suatu proses penyembuhan.

Tujuan utama menjawab semua pertanyaan berkenaan kecurangan adalah untuk membangunkan kembali kepercayaan di antara pasangan. Jangan menyembunyi apapun, kerana apabila di kemudian hari hal ini terungkap, pasangan akan merasa dikhianati.

Penyesalan
Hubungan biasanya boleh bertahan apabila pasangan yang melakukan pngkhianatan menunjukkan penyesalan yang mendalam atas sikapnya. Pasangan yang curang harus menyedari bahawa kelakuannya menyakiti hati pasangan.

Ikuti Proses
Proses penyembuhan pasangan yang terlibat dalam kecurangan tidak boleh dipercepatkan. Mereka yang melakukan kecurangan harus sabar dan selalu menjawab pertanyaan berkenaan dengan peristiwa 'pahit' itu pada bila-bila masa sahaja. Cukup sekadar mendengar tanpa rasa marah atau emosi berlebihan.

Bertanggungjawab
Menyalahkan pasangan atas kecurangan yang terjadi tidak akan memberikan hasil apapun. Mereka yang berselingkuh harus benar-benar menunjukkan ketulusan dengan meminta maaf dan bersumpa tidak akan mengulangi perbuatan itu lagi.

Namun ingat, sumpah tidak menjamin pasangan yang dikhianati mempercayainya dengan begitu mudah. Dalam hatinya boleh tersimpan kebimbangan hal yang sama akan berulang kembali. Satu-satunya cara adalah memperbaharui komitmen rumahtangga.

Sabar
Mereka yang melakukan kecurangan harus sabar bagi mendapatkan kembali kepercayaan penuh daripada pasangannya. Hormatilah proses untuk menyembuhkan luka di hati. Bersabarlah....

0 berani bersuara: