April 24, 2011

Tak Cool OK! Comel Pon Takkkkkk!!!!!!

Assalamualaikum dan Selamat Malam semua.. Mood tak bape nak OK.


Tak tahu laa...rasa cam nak maki-maki orang je..tapi takde la aku nak maki sesuka hati kan. Meh sini nak citer pasal PEROSAK BAHASA atau bahasa yang digunapakai oleh remaja-remaja zaman sekarang ni. Kalau dulu, zaman aku selalu je keluar isu perosak bahasa sebab banyak sangat shortform..Tapi sekarang masalah yang sama tapi lagi bagus la sebab makin panjang kan perkataan tu... Ish3x... macam mana tu?!

Korang tak paham? Meh aku tunjuk contoh-contoh ayat perosak bahasa zaman sekarang 

Kau rasa comel bila kau type message 'ewww..jum lepak..busyan lorh...umah tadew orang..pakwe gie maen futsal pulark..busyan busyan! T__T' 
 'nyampah nyew adew abang misai usya-usya kitew..tark syukew tark syukew larh' 
 'ala shayer tark syomel pown..beshe beshe jew'
Kredit to :  penebukkertas @ i-share.ws


Woii...bahasa planet mana korang tulis nih? Planet Pluto ke ape?

Korang ingat semua orang suka sangat la ko tulis macam tu? Korang bajet comel la tulis macam tu? Korang sedar tak orang-orang kat luar sana tu MENYAMPAH sampai nak muntah tau tak! Gedik! Eee...rasa macam nak lempang-lempang je orang yang gunapakai bahasa macam ni..

Lagi 1 korang ni menyusahkan..tak paham? Meh aku nak terang...dah la bahasa tu gedik cam S*** pastu menyusahkan orang..sebabnya TAK PAHAM! Apa korang tulis nih? Nak kata Bahasa Melayu bukan, Bahasa Inggeris jauh sekali! Korang suka-suka hati nak tambah huruf kasi panjang.. 

Mak bapak hantar pegi sekolah tu, belajar la betul-betul. Tak payah la korang nak buat perubahan bahasa ni semua. Takde faedah laa...Aku menyampah giler korang tau tak...Eeee...tolong laa.... 

Kalau korang semua macam ni, siapa yang nak letakkan martabat Bahasa Melayu kat tempat yang tinggi? Siapa nak yang nak memperjuangkan Bahasa Melayu? Korang nak ke kalau bahasa macam ni digunapakai? Imagine-imagine....Bahasa ni digunapakai kat sekolah, pejabat,urusan rasmi.....wakakakakakakkaa....tak boleh BLAH! Aku rasa aku la orang pertama yang akan buang dalam tong sampah! 

Kat sini aku attach 1 video untuk tontonan korang & percayalah ramai yang menyampah dengan korang!
( kwn aku bg link video ni lepas dia tengok aku publish entry ni..thanks..memang terbaik la! )

Actually video ni ade sedikit salah...sebab pada pendapat aku, bahasa ni diguna pakai oleh remaja-remaja atau budak sekolah dan bukannya oleh mat rempit.. So. mat-mat rempit jangan sentap plak ok..Aku tak nak la korang tengok entry aku ni besar kecik besar kecik je..ehe



Korang fikir-fikir lah...gunalah bahasa sebaik mungkin...jangan la sesekali rosakkan bahasa sedia ada yang jauh lebih cantik dan bagus.. 


BERBANGGA LAH DENGAN BAHASA KEBANGSAAN KITA!


4 berani bersuara:

Izzuddin Fauzi said...

Bahasa Menunjukkan Bangsa

myetech9[dot]com @ Enchik Nine

nurr said...

betul3

komen yg ringkas tepat dan padat

fisa othman said...

hahaha setuju bangat...ari tu pun fisa dh tegur adik yang guna bahasa yang menyusahkan orang ni...dia kata nya kita ni outdated...cess apa lagi keluar arr fakta Bahasa Menunjukkan Bangsa...

***isk isk ramai gak blogger yang guna ayat2 ni...(@-@) juling mata bila membaca nya...:D

nurr said...

biar outdated drp menyusahkan org...
biar outdated asal x jd perosak bahasa...

mcm2 la budak2 zaman skang ni. Kita tegur ckp kita ni outdated plak

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Walgreens Printable Coupons